Digitalt stöd i Helsingfors

På grund av coronaepidemin har flera tjänster förflyttats till nätet. Samtidigt är stadens traditionella platser som erbjuder digitalt stöd, som t.ex. biblioteken, invånarhusen, seniorcentren och arbetarinstitutens utrymmen, stängda. Helsingfors stad har öppnats ett tillfälligt digitalt serviceställe i Berghälls ämbetshus för de stadsbor som inte har egen datamaskin eller smarttelefon för att uträtta ärenden med på nätet. Motsvarande tjänst finns även i Kontupiste i Gårdsbacka. Behovet för digitalt stöd finns dock, och för att underlätta läget har staden börjat en digital stödtjänst på distans.

Begäran för digitalt stöd tas emot via telefon på Helsingfors-infons telefonnummer 09 310 11111 (må–to kl. 9–16, fre kl. 10–15)
Du kan också fråga digital stöd via chatten på svenska Helsingfors-info (må–to kl. 9–16, fre kl. 10–15)
Begäran for digitalt stöd tas också emot via nätblankett

Stöd finns att få för användningen av datamaskin, surfplatta och smarttelefon samt för problem angående användningen av elektroniska ärenden, nättjänster och de vanligaste applikationerna. Efter begäran av stöd tar personen som ger digitalt stöd kontakt med kunden genom att ringa och kommer närmare överens om stödet.

Digitalt stöd ges av stadens anställda från informationstjänsterna, biblioteken och arbetarinstituten samt av frivilliga från Enter ry. Det är även möjligt att få stöd på andra språk än finska och svenska. Tjänsten fungerar vardagar mellan kl. 9-19.

Så här omfattande digitalt distansstöd har inte funnits i Helsingfors tidigare. Erfarenheten kommer att utnyttjas i utvecklingen av digitala stödtjänster.

Det digitala distansstödet följer den etiska anvisningen för det digitala stödet som utgivits av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Registerbeskrivningen av digital stöd kan läsas bakom linken.

Mer information:

Specialplanerare Ari Tammi, Helsingfors stadskansliet, kommunikationsavdelningen, tfn 040 353 7228, e-postadress ari.tammi@hel.fi

Servicespecialist Sofia Sato, Helsingfors stadskansliet, kommunikationsavdelningen tfn 040 6377078, e-postadress sofia.sato@hel.fi ja

Interaktionschef Heli Rantanen, Helsingfors stadskansliet, kommunikationsavdelningen tfn 040 7156717, e-postadress heli.k.rantanen@hel.fi

Problem med användning av dator, surfplatta, smarttelefon eller webblanketter?

Helsingfors allmänna digitala stöd i normala förhållanden

  • Helsingfors erbjuder digitalt stöd överallt i staden: vid bibliotek, arbetarinstitut, invånarhus, de äldres servicecentraler och ungdomsgårdar.
  • Serviceställen med tillgängligt digitalt stöd finns på servicekartan
  • Mer information via telefon på Helsingfors-info 09 310 111 11

Sök efter digitalt stöd >>

  • Digitalt stöd erbjuds av stadens egna anställda samt frivilliga kamrathandledare
  • Digitalt stöd kan fås med eller utan tidsbokning, stödet kan omfatta personlig rådgivning eller kurser och föreläsningar.
  • Stödet är konfidentiellt och gratis på stadens verksamhetsställen.

Läs mer om digitalt stöd >>

I en fungerande stad går det digitala vardagen smidigt. Helsinkis digitala stöd hjälper och guider i alla situationer.