Nu kan du också ringa upp digistödet eller be om råd i chatten! Telefontjänsten för Helsingfors digistöd är öppen mån-fre kl. 9-12 på tfn 09 310 10011. Chatten, som finns i nedre högra hörnet längst ner på sidan, betjänar dig under samma tider.

Aktuellt

Digistöd tillgängligt i hela staden i höst

Helsingfors stads digitala support per telefon, online, på distans och i hemmet

Du kan chatta eller ringa upp för digistöd. Om du behöver hjälp med att använda din dator, surfplatta, telefon eller elektroniska tjänster hjälper vi dig kostnadsfritt alla vardagar på Helsingfors stads digistöd. Vi kan också hjälpa dig med problem som gäller andra webbtjänster och de vanligaste apparna.

Ring tfn 09 310 10011 eller fråga i chatten i nedre högra hörnet på sidan. Tjänsten är öppen mån-fre kl. 9-12.

Om problemet inte löser sig per telefon kan vi hänvisa dig till någon av våra digitala servicepunkter och boka tid vid behov. Vi kan också fylla i en begäran om digistöd i hemmet.

Det är också möjligt att göra en begäran om digistöd på distans. Du kan till exempel skicka en begäran när telefonservicen är stängd. Efter att du har skickat in blanketten kontaktas du inom en arbetsdag av Helsingfors stads digistöd för att komma överens e om handledningstiden.

Förfrågningar om digitals fjärrstöd tas emot med denna blankett.

Helsingfors stads digitala stödtjänstpunkter

Helsinki-info servicepunkt i Helsingfors centralbibliotek Ode (på 1:a våningen) digital vägledning alla vardagar 10-18 (fredagar 10-16) utan reservation. Du kan se de aktuella tidtabellerna här (på finska), ”digituen viikko-ohjelma”.

Om du vill boka tid för digistöd i något av Helsingfors gemenskapshus kan du ringa 09 310 10011, men det krävs ingen anmälan. Du kan använda datorer och skrivare i gemenskapshusen. Gemenskapshusen erbjuder digistöd och hjälp med elektroniska tjänster. I fem av stadens gemenskapshus finns en eller flera digihandledare som hjälper dig, med eller utan tidsbokning. Du får stöd och råd för att använda din  enhet och kan använda kundapparaterna som finns i lokalerna.

Gemenskapshuset Hanna (Sturegatan 12) digital handledning måndagar, tisdagar och onsdagar kl. 10-17. Läs mer här.

Gemenskapshuset Rönnbacka (Skiffervägen 3 A) digital handledning på måndagar och tisdagar 10-17. Läs mer här.

Gemenskapshuset Åggelby Societetshus (Larin Kyöstis väg 7) digital handledning på onsdagar och torsdagar 10-17. Läs mer här.

Gemenskapshuset Malm (Kyrkobyvägen 2) digital handledning på onsdagar och torsdagar 10-17. Läs mer här.

Gemenskapshuset Gårdsbacka (Gungbrädsgränden 4 c) digital handledning på fredagar 10-17. Läs mer här.

Bibliotek

Helsingfors stadsbibliotek erbjuder digistöd på alla sina verksamhetsställen. På biblioteken utförs digistödet av både bibliotekspersonalen och stadens samarbetspartners, såsom ENTER rf. Det finns också kunddatorer och skrivare. På biblioteken organiseras dessutom evenemang, föreläsningar och gruppguidning i digitalt stöd.

Du kan boka en timmes gratis handledning på ett av följande bibliotek. Blanketter för tidsbokning fungerar för tillfället enbart på finska.

Läs mer om digistöd på biblioteken och bokning av tid: https://helmet.finna.fi/Content/digituki?lng=sv

Läs mer om bibliotekets evenemang: https://helmet.finna.fi/Content/tapahtumat?lng=sv

Enters kamrathandledning

ENTER rf erbjuder kamrathandledning inom IT för seniorer på bibliotek, servicecentraler och andra offentliga utrymmen på cirka 80 platser runtom i Nyland. Uppgifter om handledningen som ordnas i samarbete med Helsingfors stad finns på ENTER rf:s webbplats.

Enter ry:s kamrathandledare erbjuder alla seniorer avgiftsfri och personlig it-handledning gällande dator- eller telefonrelaterade problem.

Höstvägens servicecentral (Övre Malm, Utängsgränden 3) IT-handledning 12.9-12.12.2024 på torsdagar 11–13. Utan tidsbeställning.

Kampens Servicecentral (Salomonsgatan 21 B) It-handledning 3.9-10.12.2024 på tisdagar kl. 10–11.30 (ej den sista tisdagen i varje månad) på klubblokalen Broidi, 2 våningen. Tidsbeställning (1,5 h) via infon, tel. 09 310 44513.

Kasbergets servicecentral (Rödluvans väg 16) IT-handledning 4.9-11.12.2024 onsdagar kl. 10–12. Tidsbeställning på servicecentralen, tfn 09 310 60790.

Kinaborgs servicecentral (Kinaborgsgatan 7-9 A) IT-handledning 15.8-12.12.2024 torsdagar kl. 12–15. Tidsbeställning tfn 09 3105 2910 eller via infon på första våningen.

Richardsgatans bibliotek (Richardsgatan 3) IT-handledning 10.9-10.12.2024 på tisdagar kl. 11–14. Utan tidsbeställning.

Wilhelmiina (Lillhoplax, Taavetti Laitinens gata 4) IT-handledning 4.9-11.12.2024 på onsdagar jämna veckor kl. 10–12 (mötesrum Helmi, första våningen). Utan tidsbeställning. Tyvärr kan vi inte garantera att en svenskspråkig handledare finns på plats varje gång.

Åggelby bibliotek (Byäldstevägen 27) IT-handledning 19.9.–12.12.2024 på torsdagar kl. 14–15. Utan tidsbeställning.

Helsingfors Arbis

Helsingfors stads svenskspråkiga arbetarinstitut erbjuder digistöd på svenska i användning av datorer, surfplattor, digikameror och program.

Helsingfors arbis (Centrumområdet Dagmarsgatan 3) erbjuder It-rådgivning (ingen avgift). Här får du hjälp med din dator, mobiltelefon, pekplatta, någon tjänst på nätet eller något program. Du kan använda Arbis datorer och är välkommen även oanmäld. It-rådgivning 27.8–10.12 på tisdagar kl. 13.00–14.30. Kontakta jan.amnell@hel.fi, tfn 040-509 6834 ifall du i förväg vill boka tid. Du kan även skicka SMS. Läs mer här.

IT-hjälp för seniorer (ingen avgift) 5.9–10.4 på torsdagar kl. 16.00–17.30. Har du något it-problem som du behöver hjälp med? Då är Arbis it-hjälp just för dig. It-hjälpen ordnas på torsdagar i Arbis bibliotek. Läs mer här.

Information om alla kurserna finns på Ilmonet.

Helsingfors arbetarinstitut

Kallio opistotalo (Helsingegatan 26) erbjuder personlig digital handledning i svenska personlig digital handledning i svenska 3.9.-19.11. på tisdagar kl. 10-11.30 och 3.9.-10.12  kl. 12-15 och 3.9.-3.12. kl. 15-18. Boka en 45 minuters personlig tid genom att ringa 09 310 88588 eller samuel.fyhr@edu.hel.fi.

Boka en personlig 45-minuters handledning på distans genom att ringa 09 310 88588. Rådgivning 9.9.-25.11 på måndagar 1315.30. Läs mer här.

Digitalt stöd i hemmet

Helsingfors stad samarbetar med HelsingforsMission, vars frivilliga hjälper dig med digitala problem i ditt hem. Du kan få vägledning i användning av exempelvis dator, surfplatta, telefon eller tv.

Du kan fråga om digital hjälp genom att fylla i en kontaktblankett.

Sysselsättningstjänsters rådgivning

Behöver du stöd och råd för att söka jobb eller studieplats? De sakkunniga på våra verksamhetsställen finns här för dig.

Arbetssökning: skapa CV och ansökningar, hitta lämpliga arbetsplatser och använda plattformar för arbetssökning. Utbildning: ansökan om utbildning.
Att använda Mina E-tjänster: utredningar, plan och genomgång av situationen.

Rådgivningen i Kampen, Böle och Östra Centrum är öppen vardagar kl. 9–16. Du behöver inte boka tid för rådgivningen. Rådgivning erbjuds på finska och engelska samt på torsdagar på svenska på verksamhetsstället i Kampen (Malmgatan 34) kl. 12–16.

Utrymmet har datorer och skrivare som du kan använda för att söka arbete, utbildning och för att använda Mina E-tjänster.

Läs mer här.