Nyt voit myös soittaa Digitukeen tai kysyä neuvoa chatissa! Helsingin Digituen uusi puhelinpalvelu on avoinna ma-pe klo 9-12 numerossa 09 310 10011. Chat palvelee samoin aukioloajoin ja löytyy sivun oikeasta alakulmasta.

Monipuoliset osaajat varmistavat laadukkaan digituen

digituki

Itsensä kehittäminen ja jatkuva oppiminen on tarpeellista suuressa osaa töistä ja tehtävistä. Digituki ei millään tavoin poikkea muista tässä suhteessa: taitojen kehittäminen ja oman osaamisensa pitäminen ajantasalla on tärkeää. Helsingin kaupunki on toistuvasti kiinnittänytkin huomiota digitukijoiden tietojen ja taitojen tärkeyteen. Kaupungin strategia ei nopeasti ajatellen laske rimaa: jo edellinen strategia julisti Helsingin olevan maailman toimivin kaupunki ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki. Miten suhtautua siis asiaan yksilönä ja erityisesti digitukijana? Mitä itseltään voi tai pitää vaatia? Mikä oikeastaan on riittävän hyvä taso?  

Aluksi on hyvä muistaa, että digitalisaatio ilmiöineen sisältää niin paljon, että kukaan ei voi koskaan hallita tätä kaikkea.  Niinpä olisi epärealistista edes yrittää olla kaiken asiantuntija. Helsingin digituen rikkaus on laaja  joukko opastajia. Kun tukeen osallistuu monipuolisen taustan ja tieto-taidon omaavia henkilöitä,  osaamista kertyy kokonaisuutena runsaasti. Yksi tuen tarjoaja hallitsee tietyn asian syvällisesti, toisella taas voi olla erityistä kokemusta jostain muusta. Yksi vertaisopastaja on voinut tehdä pitkän uran ohjelmoinnin tai matkapuhelinten parissa, kun taas toinen tuntee toimisto-ohjelmat tai tiettyjen käyttöjärjestelmien erityiskysymykset. 

Aina tärkein osaaminen ei tule tietoteknisiltä aloilta. Elämänkokemus ja työhistoria on muokannut meille erilaisia digitukijoita. Joku on rauhallinen ymmärtäjä, toinen empaattinen kuulija, kolmas tarkkanäköinen ongelmanratkoja, joka saa pelkällä läsnäolollaan asiakkaan rentoutumaan ja purkamaan huolensa. Koska joukkoomme kuuluu niin kaupungin työntekijöitä kuin vapaaehtoisia vertaisopastajiakin, osaajien pooli on tosiaan runsas. Muista siksi, että olemme erityisen vahvoja yhdessä – kenenkään tarvitse osata kaikkea. Sama viesti, jolla usein rohkaisemme asiakkaitamme, pätee myös meihin itseemme. Tavoitteet, joita asetat itsellesi, on  hyvä pitää realistisina.  

Mikä sinua kiinnostaa

Nyky-yhteiskunnassa tietoa on tarjolla enemmän kuin koskaan ja samaa voi jossain mielessä sanoa digituesta. Digituen ympärillä tapahtuu paljon ja niin hankkeet, julkishallinto kuin yritykset toteuttavat kukin omia tehtäviään digitukeen liittyen. Älä siksi huolestu, jos webinaarien, sisältöjen ja lähestymistapojen runsaus hengästyttää. Sen sijaan pysähdy ja mieti, mikä voisi aidosti hyödyttää sinua ja sinun tarpeitasi. Millaisia kysymyksiä asiakkaasi esittävät? Koetko epävarmuutta jollain alueilla? Mikä sinua kiinnostaa ja mitä oikeastaan haluaisit oppia? Tämän tyyppisillä kysymyksillä voit jäsentää aitoa tiedon tarvettasi ja löytää avaimet valita, mistä valmennuksesta tai aineistoista voisit aidosti hyötyä.

Muista, että olemme vahvoja yhdessä. Maailman toimivin kaupunki ei synny supersankareilla, vaan erilaisten osaajien yhteistyöllä.

Helsingin kaupungin digituen ohjeet koostettiin ensimmäisen kerran vuosina 2017 ja 2018. Nuo ohjeet on päivitetty tämän kevään aikana ja meillä on ilo tuoda ne digitukijoiden saataville kevään verkostopäivässä Helsingin kaupungintalon valtuustosalissa 20.5. Näistä ohjeista ei toki tule viimeiset: digituen koordinaatio Helsingin kaupunginkansliassa huolehtii jatkossakin niiden päivittämisestä ajantasalle. Samalla toukokuun viikolla digituki myös näkyy isosti Helsingin katukuvassa: muistutamme tällöin helsinkiläisiä tehostetusti, että apua on saatavilla kaikkiin digipulmiin. Aivan jokaiselle. Maksutta. Lähellä tai etänä.

Supersankari vai ei

Jos tuotat tai tarjoat digitukea, saatat kuitenkin miettiä, milloin tuki on riittävän hyvä. Mikä riittää? Väitän, että vastaus ei loppujen lopuksi löydy taitotestistä tai tasokokeesta, vaan asenteesta. Helsingin digitukijat ovat nimittäin monipuolinen joukko osaajia, jotka katsovat eteenpäin ja kehittyvät päivä päivältä. Tämä kehitys tapahtuu omaehtoisen oppimisen, kaupungin tarjoaman valmennuksen sekä jokaisen opastuskerran ja tukitapahtuman tuoman kokemuksen kautta. Digituessa voi aistia mielentilan, jolle on ominaista uteliaisuus ja pohdinta: uusia ratkaisuja etsitään ja synnytetään päivä päivältä. Tämä pitää opastajat innostuneina ja asiakkaat tyytyväisinä. Heitä ei jätetä ongelmineen yksin, vaikka kyseistä ongelmaa ei olisi vielä koskaan aiemmin ratkaistu.

On ilo markkinoida ja tuoda kaupunkilaisten saataville palvelua, joka ei ole vain ’hyvä’, vaan päivä päivältä parempi. Se ei ole sitä siksi, että meillä työskentelisi supersankareita, vaan koska meillä on monia arjen sankareita. He ovat digitukijoita, jotka samaistuvat asiakkaisiinsa, kuuntelevat ja ymmärtävät heitä ja ovat aina valmiita haastamaan itsensä ja osaamisensa ratkaisujen löytämiseksi. Maailman toimivin kaupunki ei synny supersankareilla, vaan erilaisten osaajien yhteistyöllä. Tämä joukko ammattilaisia ratkaisee digipulman kerrallaan ja varmistaa, että digitalisaation hyödyt mahdollistuvat kaupunkilaisille myös arjessa.

Jani Suonperä

erityisasiantuntija
Kaapelin Mediakeskus Oy (Kaapelitalo KOY)
Helsingin kaupunkikonserni
twitter @janisuonpera