Mitä digituki on?
Voit saada pika-apua tietokoneen, tablettien ja älypuhelimien käyttöön. Tarjolla on myös opastusta sähköiseen asiointiin. Tuen ohella kannustamme asiakkaitamme kokeilemaan, innostumaan ja kehittämään itsenäisesti omia digitaitojaan (lue lisää).
Digitukijat ovat kaupungin omia työntekijöitä (mm. kirjastoissa, asukastaloissa, palvelukeskuksissa). Lisäksi vapaaehtoiset ja kaupungin yhteistyökumppaneina toimivien järjestöjen edustajat osallistuvat digitukeen monissa kaupungin toimipisteissä. Digitukea antavat myös Helsinki-infon neuvojat keskustakirjasto Oodissa ja muissa neuvonnan palvelupisteissä.
Jatkuvan kehityksen vuoksi digitukijat tarvitsevat monipuolista osaamista. Helsingin kaupunki valmentaakin digitukijoita säännöllisesti, jotta kaupunkilaisille tarjottava tuki on laadukasta ja ajantasaista. Vaikka digitukijat toimivat eri organisaatioissa ja toimipaikoissa, heidät on koottu yhteen toimialat ja yhteistyökumppanit läpileikkaavaan verkostoon.
Maksuton tuki on tarjolla kaikille kaupunkilaisille, jotka tarvitsevat tukea arjen digikysymyksiin. Tuemme kaiken ikäisiä ja useilla eri kielillä, koska kuka tahansa voi tarvita digitukea jossain tilanteessa tai elämänsä vaiheessa.
Tuki on lähellä kaupunkilaisia ja sitä on helposti saatavilla ajanvarauksella tai ilman. Tuemme oppimista ja kannustamme kaupunkilaisia itsenäiseen toimimiseen. Kohtelemme asiakkaita ymmärtäväisesti ja kunnioittavasti. Kaupungin toimipisteissä tuki on aina maksutonta. Kehitämme digitukea, teemme yhteistyötä ja olemme osa valtakunnallista verkostoa.
Helsingin digituen periaatteet ovat myös Digi- ja väestötietoviraston Digituen eettisen ohjeistuksen (avaa uuden välilehden) mukaiset. Digitukijat eivät koskaan käsittele asiakkaan vahvoja sähköisiä tunnistamisvälineitä. Asiakkaalla myös on aina täysi oikeus päättää itse, mitä henkilökohtaisia tietojaan hän haluaa – tai ei halua – digitukijalle näyttää.
Helsingin visiona on olla toimivin ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Kaupunkilaisille tarjottava digituki toteuttaa strategisia tavoitteita osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja asukaslähtöisyydestä.
Kirjastot
Helsingin kaupunginkirjasto tarjoaa digitukea kaikissa 37 toimipisteissään. Digitukea toteuttavat kirjaston henkilökunnan ohella kaupungin yhteistyökumppanit kuten ENTER ry. Digituen lisäksi opastusta annetaan kirjaston sähköisistä aineistoista sekä kirjallisuuden ja musiikin sisällöistä. Käytössäsi on myös asiakastietokoneita. Lisäksi kirjastoissa järjestetään erilaisia digitukeen liittyviä tapahtumia, luentoja ja ryhmäopastuksia.
Kirjastojen opastuskalenteri (avaa uuden välilehden)
Lisätietoa kirjastojen digituesta (avaa uuden välilehden)
ENTER ry:n vertaisopastukset Helsingissä (avaa uuden välilehden)
Helsingin työväenopisto
Helsingin kaupungin suomenkielinen työväenopisto tarjoaa digitukea suomen, englannin, venäjän ja arabian kielillä avoimissa digipisteissä. Opisto järjestää vuosittain n. 10.000 tuntia tietotekniikka- ja mediakursseja, tietoiskuja ja luentoja sekä digitukea opiston toimipaikoissa eri puolilla Helsinkiä. Ajankohtainen tarjonta löytyy Ilmonet.fi-palvelusta (avaa uuden välilehden). Opiston toimipisteet, aukioloajat ja yhteystiedot löytyvät opiston verkkosivulta (avaa uuden välilehden).
Monikieliset digiopastukset
Työväenopistolla on mahdollista saada digitukea suomen lisäksi englanniksi, arabiaksi ja venäjäksi. Voit hakea apua tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen, internetin ja sähköpostin käyttöön. Lisäksi tuemme sähköisessä viranomaisasioinnissa, esim. sähköisten lomakkeiden täyttämisessä ja niihin liittyvissä teknisissä kysymyksissä. Palvelu on tarkoitettu kaikille digitaalista tukea tarvitseville.
Englanniksi ja arabiaksi (avaa uuden välilehden)
Venäjäksi (avaa uuden välilehden)
IHH Helsinki
International House Helsinki (IHH), (avaa uuden välilehden) tarjoaa ison joukon maahan muuttaneiden tarvitsemista alkuvaiheen neuvonta- ja viranomaispalveluista saman katon alta. Palvelu on suunnattu kaikille ulkomailta hiljattain pääkaupunkiseudulle muuttaneille. IHH palvelee myös yrityksiä ja työnantajia ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä.
Helsingfors Arbis
Helsingin kaupungin ruotsinkielinen työväenopisto tarjoaa digitukea ruotsinkielellä tietokoneiden, tablettilaitteiden, digikameroiden ja ohjelmistojen käytössä.
Lisätietoja ja ajanvaraukset: Jan Amnell, sähköposti jan.amnell (at) arbis.hel.fi, puh 040 509 6834. Kurssien tiedot löytyvät Ilmonetistä (avaa uuden välilehden).
Stadin asukastalot
Stadin asukastaloissa tarjotaan digitukea ja apua sähköiseen asiointiin. Kahdeksassa kaupungin ylläpitämässä asukastalossa yksi tai useampi digitukija auttaa sinua ajanvarauksella ja ilman. Saat tukea ja neuvoja oman laitteen käyttöön ja voit käyttää tiloissa olevia asiointilaitteita.
Palvelukeskukset
Palvelukeskusten palvelut ja toiminta on tarkoitettu eläkeläisille ja työttömille. Useimmista palvelukeskuksista voi varata ajan digitukeen joko puhelimitse tai paikanpäältä. Tulostamisesta maksat vain omakustannehinnan.
Nuorisotalot
Nuoriso-ohjaajat tarjoavat nuorille tukea digitaalisten toimintojen ja välineiden hyödyntämisessä esimerkiksi osallisuustoiminnassa ja työnhakuun liittyvissä asioissa. Nuoria tuetaan myös digitaalisuuden hyödyntämisessä, itsensä ilmaisemisessa verkossa ja internetin ilmiöiden – kuten pelimaailman – ymmärtämisessä.
Nuorille opetetaan median käyttöä, kuten videon- ja äänen käsittelyä, valotyötä ja sisällöntuotantoa (Helsinkikanava, radio ohjelmien tekeminen). Nuoriso-ohjaat toimivat myös verkossa, ja ovat tavoitettavissa mm. whatsappin kautta. Nuorten tuen yhteystiedot löytyvät nuorisotalojen kotisivulta.
Työnhaun digitaitoja työnhakijoille
Helsingin työllisyyspalvelut tarjoaa neuvontaa työnhakuun liittyviin digiongelmiin. Tarjolla on työnhaun digitaitokursseja sekä erilaisia tapahtumia.
Lisätietoa Työnhaun digitaidot -kursseista löydät työllisyyspalveluiden sivuilta. Kaikki työllisyyspalveluiden tapahtumat voit katsoa tapahtumakalenterista.
Sähköisen asioinnin tuki
Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin käytön tuki puhelimitse ja chat on avoinna ma-pe klo 8-18, puh. 09 310 88800. Tietoturvasyistä käytön tuessa ei nähdä soittajan, hakemuksen tai hakijan tietoja.
Helsinki-info, puh. 09 310 111 11, neuvoo, kun etsit tietoa kaupungin palveluista.
Kotidigituki
Helsingin kaupunki tekee yhteistyötä HelsinkiMission kanssa, jonka vapaaehtoiset auttavat digipulmissa omassa kodissasi. Voit saada opastusta esimerkiksi tietokoneen, tabletin, puhelimen tai television käytön opettelussa.
Digiapua voi tiedustella täyttämällä yhteydenottolomakkeen (avaa uuden välilehden).
Digiopastusta voi tiedustella HelsinkiMissiosta myös puhelimitse ma, ke ja to klo 9-12, puh. 09 2312 0370.
Enterin vertaisopastus
ENTER ry on ikäihmisten tietotekniikkayhdistys. Enterin vertaisopastajat opastavat senioreita kirjastoissa, palvelukeskuksissa tai muissa julkisissa tiloissa, noin 80 paikassa eri puolilla Uuttamaata. Enteristä seniorit voivat tilata tietotekniikkaopastusta myös etäopastuksena. Yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa järjestettävien opastusten tiedot löydät ENTER ry:n verkkosivulta (avaa uuden välilehden).
Helsingin etädigituki
Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan tällä lomakkeella (forms.office.com avautuu uuteen välilehteen).
Helsinki-info vastaa kysymyksiin tai täyttää tarvittaessa tukipyyntölomakkeen puolestasi numerossa 09 310 111 11.
Yhteyden Helsinki-infoon saa myös chatissa ma-to klo 9 – 16 ja pe 10-15.
Etätukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä. Tukea saa myös sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituen antamisesta tarkemmin. Etädigitukea annetaan arkisin klo 9 -19 välillä. Digituki ottaa sinuun yhteyttä parin arkipäivän sisällä.
Etädigituki annetaan Digi- ja väestötietoviraston digituen eettistä ohjeistusta (avaa uuden välilehden) noudattaen. Etäopastuspyyntöjen rekisteriseloste on nähtävissä sivuillamme.