Mitä digituki on? Neuvontaa, vertaisopastusta, avustamista

Mihin digiasioihin tukea saa?
  • Pika-apua tietokoneen, tablettien ja älypuhelimien käyttöön
  • Opastusta sähköiseen tunnistautumiseen sekä eri verkkopalveluiden käyttöön. Kaupungin omat palvelut, Kela, Omakanta, verottaja jne.
  • Rohkaisua kokeilemaan, innostumaan ja kehittämään itsenäisesti omia digitaitoja
Kenelle digituki on tarkoitettu?
  • Kaikille kaupunkilaisille, jotka tarvitsevat tukea arjen digiaskareissa
  • Kuka tahansa voi tarvita digitukea jossain tilanteessa tai elämänsä vaiheessa

Toimivassa kaupungissa arki sujuu ja Helsinki auttaa kaikissa digiaskareissa!

Kuka digitukea antaa?
  • Kaupungin omat työntekijät toimipisteissään
  • Monet vapaaehtoiset ja yhteistyökumppanit kaupungin toimipisteissä
  • Helsinki-infon neuvojat Oodissa ja International House Helsinki -toimipisteessä

Digituen periaatteet
  • Tuki lähellä kaupunkilaisia
  • Helposti saatavilla
  • Ajanvarauksella tai ilman
  • Tuetaan oppimaan ja tekemään itse
  • Kaupungin toimipisteissä tuki on maksutonta
  • Osana valtakunnallista verkostoa

Digitukea tarjoavat kaupungin eri toimialojen toimipisteet: Kirjastot, vanhusten palvelukeskukset, nuorten toimipisteet (nuorisotalot), asukastalot, työnväenopistot, asiakaspalvelupisteet, Helsinki-info ja International House Helsinki

Digitukipisteitä on yli 150 eri puolilla kaupunkia.

Digituki voi olla lähitukea asiointipisteissä, vertaistukea ja kotona annettavaa tukea. Digitukea voidaan antaa yksilöopastuksena, kursseilla, teemaluentoina, verkossa (videot) ja etätukena puhelimessa ja chatissa.

Digineuvojina Helsingissä toimii kaupungin työntekijöitä, vapaaehtoisia ja vertaisopastajia sekä opiskelijoita. Osa kaupungin työntekijöistä tarjoaa digineuvontaa oman työnsä ohella, toiset työskentelevät digineuvojina kokopäiväisesti.

Toimivan digituen perusta

Nopean digitalisaatiokehityksen vuoksi digineuvojilta edellytetään monipuolista osaamista. Helsingin kaupunki kehittää digineuvojien ammattitaitoa, jotta kaupunkilaisille voidaan tarjota laadukasta apua arjen digipulmiin. Digineuvojille järjestetään säännöllistä koulutusta ja verkosto, jonka kautta on mahdollisuus tavata muita digineuvojia.

Helsingin visiona on olla toimivin ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Kaupunkilaisille tarjottava digituki toteuttaa strategisia tavoitteita osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja asukaslähtöisyydestä.

Helsingin digituessa noudatetaan eettisiä periaatteita.

Helsingin etädigituki

Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan tällä lomakkeella.

Helsinki-info vastaa kysymyksiin tai täyttää tukipyyntölomakkeen numerossa 09 310 111 11.

Yhteyden Helsinki-infoon saa myös chatissa ma-to klo 9 - 16 ja pe 9-15.

Etätukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä. Tukea saa myös sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituen antamisesta tarkemmin. Etädigitukea annetaan arkisin klo 9 -19 välillä. Digituki ottaa sinuun yhteyttä parin arkipäivän sisällä. Lue pikaohje etäyhteyden muodostamisesta.

Etädigituki annetaan Digi- ja väestötietoviraston digituen eettistä ohjeistusta noudattaen. Etäopastuspyyntöjen rekisteriseloste on nähtävissä sivuillamme.

Etäneuvontaa työnhaussa!

Saat apua työnhakuun liittyviin digiongelmiin Digirastin työntekijöiltä. Esim.

  • Miten lähetät liitetiedoston sähköpostilla?
  • Mistä netistä löytää työpaikkoja?
  • CV:n tai työhakemuksen tekeminen

Puh. 040 482 1487 (ma-pe klo 14-16). Voit jättää myös yhteydenottopyynnön laittamalla sähköpostia osoitteeseen: digirasti@hel.fi
Digirasti aloittaa työnhaun digineuvonnan kasvokkain 20.8. Työllisyyspalvelujen Itäkeskuksen toimipisteessä (Asiakkaankatu 3 A). Neuvontaa on tarjolla aina perjantaisin klo 9-16.